Martinské rohlíčky – nejen matematika v praxi
Během listopadu se zabýváme matematikou. Kromě toho na tento měsíc připadá také Martinská slavnost. Letos jsme se rozhodli, že na ni upečeme tradiční MARTINSKÉ PEČIVO. Ukázalo se, že právě s matematikou to souvisí opravdu hodně. Vzali jsme to totiž pěkně od začátku – nákupem.
Rozhodli jsme se, že se rozdělíme do dvou dvou skupinek. Obě napříč ročníky, tak, aby starší mohli vypomoct mladším dětem. Podle receptu jsme si připravili nákupní seznam. Už toto bylo zajímavé. Kolik co stojí? Dá se koupit 20 dkg mouky? V jakých baleních se prodávají vajíčka? Po tréninku s Hejného měnou (papírové mince v příloze k pracovním sešitům z matematiky), jsme se skutečnými penězi vyrazili do obchodu. Stále v týmech (bez pomoci dospělých), domluveni, kdo bude mít co na starost. Bez větších problémů se nám podařilo zorientovat se v obchodě, zvážit citrony, najít máslo, mouku i droždí, zaplatit a přepočítat si vrácené peníze.
Následovala samotná příprava těsta – čtení receptu, práce podle postupu, vážení a odměřování. Pravda, u bezlepkové varianty jsme se trochu potrápili. Díky porovnání obou těst už ale víme, jak lepek funguje a proč se jmenuje lepek
Válení, krájení, plnění povidly, tvarování rohlíčků do tvaru podkov i potírání vajíčkem jsme si mezi sebou zase rozdělili a týmová práce nám šla pěkně od ruky.
Než se daly plechy s voňavými dobrotami z trouby vytáhnout, zabývali jsme se ještě chvíli účtenkami z obchodu. Všimli jsme si, že každá skupina koupila droždí od jiného výrobce a jak se lišila cena. Nebo jsme koumali nad zaokrouhlováním desetin na celé koruny.
Naše, ještě teplé, martinské rohlíčky chutnají výborně. Tvarem připomínají podkovy koně sv. Martina a kromě ingrediencí, které jsme do nich nakoupili, obsahují i plno matematiky, čtení, plánování, rozvoj sociálních kompetencí, finanční gramotnosti či jemné motoriky… a veliký zážitek