Hrajeme na pentatonické flétny

Společné hraní na pentatonické flétny  

Rádi zpíváme a hrajeme na různé hudební nástroje. (Dokonce se nám ve škole rodí holčičí kapela s prvními autorskými songy!) Protože máme zatím děti v 1.-3. ročníku, volíme zejména písničky pentatonické a pustili jsme se do hry na pentatonické flétny.

Pentatonika využívá stupnici pouze pěti tónů a jde o jeden z nejstarších hudebních systémů. Vyskytuje se v mnoha lidových písních i v současné hudbě. Výhodou a důvodem, proč je velmi vhodná pro mladší děti (waldorfská pedagogika s ní pracuje do věku 9 let dítěte), je to, že velmi dobře ladí. Protože jsou zde jen celé tóny, nikoliv půltóny, nedochází k disharmoniím, což oceníme, zvláště hrajeme-li společně. A děti to opravdu velice baví. Zažívají, že jsou malými umělci, že umí hrát. Pentatonická hudba je plynoucí, neukončená, ponechává volnost, dává dětem prostor pro fantazii, vytváření živých obrazů, uklidňuje je. Není vázána na pevný rytmus, s ním zažneme pracovat až ke konci třetí třídy (a propojíme např. se zlomky v matematice). Dítě má tak dostatečný prostor si postupně samo objevit vnitřní řád. Jde o velmi dobrý základ pro hru na jakýkoliv další nástroj, zároveň atraktivní vstup do světa hudby pro děti, které k intenzivnímu hudebnímu vzdělávání nesměřují.

_DSC1893

S flétnami začínáme ke konci první třídy. Děti si v rámci projektu Vlna vlastnoručně pletou pouzdro a pak do něj slavnostně dostávají svou dřevěnou flétničku. Hrajeme ve třídě a dokud není zima – i venku v přírodě. Vybíráme pouze písničky, které známe, ty, co jsme se nejprve naučili zpívat. Učíme se napodobováním (do třetí třídy bez potřeby not), hrajeme společně. Pokud někdo chce, zahraje písničku sám, anebo několik dětí doprovází na flétnu ostatní, kteří zpívají. Pokročilejší děti si chtějí už samy nějakou písničku připravit a ostatní děti ji naučit.

Hodně pracujeme s dechem a také rozpohybujeme jazyk jazykolamy na t, d. Před hrou na flétnu začínáme nejdříve prstovými cvičeními, hrami a uvolňováním zápěstí, zvlášť chlapci mívají ztuhlé ruce. V průběhu dne uvádíme různé činnosti básničkami. Je to tak i u hraní na flétny: Flétničko maličká, v tobě je písnička, já tě teď pohladím, s láskou tě probudím.

Posadíme postupně prstíky na flétnu:

Hejno ptáčků přiletělo,
na větvích se usadilo,
na hnízdech se zavrtěli,
aby dobrý spánek měli,
teď už spolu klidně sedí,
do daleka tiše hledí
a za malou chviličku
naučí nás písničku.

Každý ptáček na hnízdě má jméno: Honzík (tón H), Anička (A), Gustík (G), Emilka (E), Daník (D).

Stejně jako u výuky jazyků, na flétnu hrajeme krátce, ale téměř každý den. Podle mnoha studií zlepšuje aktivní muzicírování rozvoj matematických schopností u dětí, zapojují se podobná centra v mozku. A bez pochyb dokáže krásně vyladit den.

IMG_8583

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.

Máte zájem o pravidelné informace o škole?

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Svobodná škola Chotěboř na Facebooku